Isnin, 9 Februari 2009

JAKARTA BANDUNG DAY 4

Hari ke empat,rombongan bergerak semula ke Jakarta dari Bandung...seawal jam 7 pagi,rombongan berkumpul di Padi Resto,Bali World Hotel utk sarapan pagi.Di kesempatan ni...sempat la aku snappy2 gambar aku utk kenangan di Bandung.Jam 8 pagi rombongan mula bergerak pulang ke Jakarta.

Sepanjang highway kembali ke Jakarta,pandangan mata tak putus2 dgn view yg menarik.Banyak yg dapat aku lihat kelebihan dan juga kekurangan di Indonesia.Kalau nak dibandingkan dengan tanahair sendiri...kita jauh lebih baik la.Tapi di Indonesia,bak kata Bapak Sultan.."Semua kerja bisa gampang asalkan rajin berusaha".

Kami sampai di Jakarta menjelang tengahari.Dah sampai semua dah pakat2 lapar....yer la dah lunch time.Rombongan berhenti di Restoran Salero Jumbo.Restoran ni agak menarik...main deco dia siap ada pelamin Minang lagik....mmg cantik...dalam tuh ada fountain ala2 bali gitu.Kami di hidang masakan padang di bilik berhawa dingin....privacy la katakan....Selepas hampir sejam kami disini....rombongan di beri masa selama 2 jam...free n easy utk shopping di shopping complex pertama di Bandaraya Jakarta iaitu Sarinah Mall.

Selepas 2 jam pakat2 perabih duit....masa utk bertolak ke Airport.....waktu nih aku dah cuak...sebab hampir kesemua jalan keluar menuju ke airport ditutup...ada perhimpunan protest serangan di Gaza...mmg ramai yg keluar berhimpun tunjuk perasaan anti israel...buatnya tak dak jalan nak keluar...mmg tak balik mesia la kami....tapi nasib baik penerbangan ke Penang dikatakan delay selama sejam dari waktu penerbangan asal.

Selepas sejam perjalan ke airport...rombongan kelihatan letih dan tak sabar utk pulang ke malaysia.Dah sampai diairport...security tak bagi masuk lak...katanya takder tiket...terpaksa la tour leader pi kaunter air asia print departure list lak...baru guard tu bagi masuk untuk check-in luggage.Dah semua pakat lepasi masuk ke departure hall....flight delay lagik....letih menunggu....cadang2 nak merasa tgk sunset atas flight....tup2 flight depart...sunset dah jadik sun down dah.....sedihnya....

Selepas flight take over....ni la masanya nak makan la....sebab hari datang teringin sgt nak makan focaccia,tup2 dah habis....kempuanan la!!!Last2 yg tinggai maggi cup jer....mahai lak tuh...6 hengget!!!!terpaksa la hadap jugak la....dah la in flight service lembab kalah kura2.Selepas 2 jam perjalanan dari Jakarta ke Penang...rombongan sampai di airport Bayan Lepas....Sehal lak...nak balik alor star naik bas.....tapi tak pa la....dah biasa....so sejam perjalanan kami selamat sampai di Alor Star jam 11.40 malam.

Garden berkonsepkan bali di dalam hotel penginapan rombongan.


Patung ukiran kayu,muka lelaki dari bali....mesti berat & mahal.

Patung ni ala2 puteri bali la......mmg pure ukiran tangan....dicat dengan teliti...mmg halus seni pertukangan tangan org bali.


Ukiran patung ni pun unik jugak...ala2 mitos dari bali gitu.....


Ni Patung kat luar hotel.....kesian dok bersila dah berapa lama dah kat luaq tuh!


Ni la Bali World Hotel.....bunyi dah macam Mawi World lak!


Rombongan bergambar dihadapan hotel sebelum bertolak pulang ke Jakarta.....ermmmm...tukang ambil gambar jer....


Ni la gunung berapi separa aktif....Gunung Takuban Perahu.


Ladang teh di tepi highway kembali ke Jakarta.....aman suasana.


Dah nak masuk provinsi Jakarta Pusat.....aku terkasima melihat masjid ni......macam Masjid Shah Alam.....cuma masjid ni lain sikit sebab ada 6 menara.


Masa utk bayar tol......murahnya!!!


Tudiah....nampak tak arca org terbang???Tu la Superman indonesia....nama dia Suparman!

Salah satu roundabout di Bandaraya Jakarta....ada fountain & juga Patung kanak2 melambai.


Kita makan dulu nah.....last melantak nasik padang.....lauk kat sini ok jugak...suka udang goreng dia...


Ni pelamin org Minang.....tempat duduk dia boleh jadik katil...besau!


Dapur menghidang katanya!....lauk mmg best!


Sibuk ye mas????kalut dok goreng sayur utk kami ni......


Table setting utk rombongan makan tengahari....ikan tuh sodap!


Jalan Machet....ada demonstrasi katanya!!!


Tu geng protest serangan di Gaza City....mmg ramai tunjuk perasaan ni...


Protest ni dianjur oleh salah satu parti politik di sini.....apa tatau nama parti tuh...tapi yg ingat parti tuh no 8.... dari 38 parti politik di Indonesia.


Mula cuak...takut tak leh balik malaysia....yerla...daok pusing berapa kali nak keluaq dari jalan yg ada tunjuk perasaan tu...


Persembahan gamelan di Airport Cengkareng,Jakarta....
Khusyuk ibu ni main ketuk2......ahaks.


Dinner in flight....maggi sajork!

Sekian lah cacatan trip Jakarta-Bandung 4 hari 3 malam dari 30hb Disember 2008 - 2 Januari 2009....kalau ada rezeki.....BANDUNG I'M COMING..........

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alah wan..hang skrang g oversea ja..mana layak aku na bawa hang ronda sini....

Chef Aduka berkata...

uik....statement mcm sentap jer tuh!