Isnin, 29 Jun 2009

SO LONG SUCKER!!!

At last...penderitaan yg aku alami selama 5 bulan telah tamat tadi!!!Lega ada...sedih ada...seronok pun ada.Kesimpulan...aku rasa bebas.Bebas dari masalah yg sepatutnya aku tak tanggung...yer la...buat apa kita nak tanggung beban dan masalah org lain,sedangkan masalah itu adalah masalah mereka.Korang nak ker tanggung masalah org lain???

Apa yg aku membebel ni???
Well,aku bercakap pasal kerja aku la...rasa lega aku dah quit dari situ.

Kenapa???
Nak tahu kenapa???Mari chef citer apa masalahnya sampai chef quit dari tempat chef carik makan tu...

Sebab pertama...Working hours.

2 minggu yg pertama,aku asyik kena kerja shif petang saja.So aku tanya la my bos,"I bila nak kerja shif pagi???".Dia jawab"U mmg akan kerja shif petang saja,si Q kerja shif pagi saja,sebab malam dia kerja tempat lain ma...".Aku terkedu bila dapat tahu aku kerjanya petang saja,makna kata...aku ni hamba tebusan ditempat kerja la.Orang lain senang lenang kerja pagi,malam kerja tempat lain,aku jadik barua hampa la kerja malam saja!BIAS!!!

Sebab kedua...Over time pay.

Dalam seminggu aku kena kerja OT 8 jam.Kalau sebulan aku kena kerja 8jam X 4kali sebulan dah 32jam dah OT aku.Masalahnya...aku langsung tak dibayar OT selama aku kerja situ!!!Ko ingat rumah kenduri kawin???...tenaga dan masa kerja free???UNFAIR!!!

Sebab ketiga...Letter of Employment.

Ini yg buat aku sengal...Sepanjang pengalaman aku bekerja...this is the worse place ever yg tak der letter of employment!!!Aku malu dgn kawan2 aku yg tahu aku kerja situ...bila diorg tanya..."Dah confirm belum???".Nak confirm kepala bapak apa???Letter of employment pun tarak!!!UNPROFESSIONAL!!!

Sebab keempat...Multitasking.

Hahaha...aku kena gelakkan diri aku sendiri!!!Supervisor...what task???Aku supervise staf yg tak cukup,aku la cashier,aku la bartender,aku la tukang masak bila kerja full shif(pagi biasanya chef akan masuk lewat,so aku la jadik tukang masak),aku la waiter(kalau staf tak datang kerja),aku la recived & check stock!!!Kerja bos nak tip top...ingat aku apa???TOKONG HINDU???Ada banyak tangan,semua itu ini kena buat!!!CRAZY!!!

Sebab kelima...Cashier Computer System.

Selepas kerja sebulan,sistem komputer kat tempat kerja aku mula caapoot!!!Bit by bit,sistem makin teruk.Aku dah menyalak dah kat my bos..,UP DATE SYSTEM..HAPDET SYSTEM!!!Buat tak tahu jer.Yang kelam kabut pikir...aku la,mana tidaknya,customer2 HANJENG tu yg menyalak kat aku.Tak pasal2 selalu kena maki dgn diorng sebab lambat hantar bil...manual ma!!!NOT ALERT!!!

Sebab keenam...Break Time.

Sepanjang 8 jam kerja...langsung takder break!.Gilo ka apo???!!!Ingat kitaorng yg kerja sini buruh paksa ker apa???Kena berdiri,kerja almost all the time!!!NO BRAIN!!!

Sebab ketujuh...Staf Meal.

Pasal bab staf meal,perlu ker buat tak ambil kisah,tak ambil pedulik???Layan staf ntah apa2!!!Aku ingat lagik,ada stok ayam rosak,management tak bagik staf meal selama seminggu.Patutkah staf menanggung beban syarikat???Wajarkah???BASTARD!!!

Sebab kelapan...

Had ni aku memang tak boleh tolerate!!!Memang betul tempat kerja aku ni "PORK FREE",tapi masalah problemnya,had nangoi-nangoi(loghrat kedah,maknanya-sipolan-sipolan yg bangang)ni yg bawak mai "CHE BAB" makan kat tempat kerja!Pastu reheat pork based food tu kat dalam kuali yg diguna utk buat drinks to customer.MAHA KEJINYA!!!MORON!!!

Cukuplah 8 DALIL,MENGAPA CHEF ADUKA BERHENTI KERJA.Hahahaha...dah boleh buat buku!.Kesimpulannya...Tempat kerja aku...errrmmm silap,maaf ya,ada sedikit pembetulan...TEMPAT YANG PERNAH AKU KERJA DULU...memang banyak masalah dalaman yg tidak diketahui umum!MANAGEMENT,mmg hampeh!!!pendek kata in words that i can expressed to the management...
BIAS,UNFAIR,UNPROFESSIONAL,CRAZY,NOT ALERT,NO BRAIN,BASTARD,MORON!!!

THAT'S ALL....HAHAHA,dah macam Miranda Priestly, dalam citer The Devil Wears Prada la pulak!!!

9 ulasan:

Nurlea Laurielle berkata...

Tudiah!!!

Agak2nyiew la kan, brapa lama la u ols buat entry ni, ada tak 5 jam? OPS! Apa2pun, TAHNIAH! Ada telah BEBAS! Esok jom pekena roti canai 3 TENGKAT nah???

pal7 berkata...

chef..
saba2.
kalo cmtu xpe..benti jek keje..
meh keje jual pisang goreng mcm pal nih..hehe

akuADAdia berkata...

ish2....hampeh tul tempat keje chef tu.......xpe2..rezeki kan ada di mana2.......paling x tahan tu, bab bawak bab* n reheat gune same kuali...adoiiii.....

pijankodok berkata...

salam... chef, sabar yer... so dh dapat keje blum..? rezeki ada di mana-mana...

Chef Aduka berkata...

Lea - Entry ni i siapkan 4 jam....hahaha matilah confession!!!Hat paling thrill nak carik gambar babi gemok tuh....hahaha.

Pal 7 - Tak per pal...abg dah redha dgn ketentuan illahi...abg pun ada bisness sendiri.no worries.

AkuadaDia - Hi ina,ermm pasal bab tu...mmg abg tak tahu lagik until bulan ke 3 abg keje situ...baru reveal...mmg bangang la cina yg keje situ...IQ sama macam babi jugak!

Scrlett - Dah tahap dah hilang sabar la tuh yg quit...insyaallah i'll get better job.

Jemi - Completed the PME Arts & Crafts Professional Diploma Course - Sugarpaste Module berkata...

haiyooo.....nanti ramai la dapat selsema babi kat kedai teww.... nanti cheq aloq staq, cheq nak pi kedai tu nak buat drama....

zara aluwi berkata...

Chef,
OT yang depa tak bayaq tu, hang boleh buat report ke Jabatan Buruh. Biaq depa tanggung kena saman.

Elok la kamu benti keje kat situ. Memang tak professional langsung. Cha Ya Nun Alif ni memang bangang. Tak menghormati orang laen.

Semoga Chef mendapat kebahagian dan ketenteraman jiwa di tempat baru. Insya-Allah.

pijankodok berkata...

hmmm... ada bisness sendiri..?
kat ner..? bgtaula nanti,k...

umi_e berkata...

salam... chef sepatutnya kasi tau customer akan hal itu sebab kalau customer muslim camna...